Mijn eerste week in China - Reisverslag uit Guilin, China van Ruth Brusewitz - WaarBenJij.nu Mijn eerste week in China - Reisverslag uit Guilin, China van Ruth Brusewitz - WaarBenJij.nu

Mijn eerste week in China

Blijf op de hoogte en volg Ruth

21 Februari 2014 | China, Guilin

Dà jiā hâo!

Eindelijk heb ik tijd om mijn eerste reisverslag te schrijven. Zaterdagochtend begon mijn avontuur. Ik vloog eerst van Dusseldörf naar Schiphol (waar we 5 uur moesten wachten), daarna van Schiphol naar Kanton, en ten slotte van Kanton naar Guilin. Dat was een hele reis dus! Tijdens de lange reis kregen we 2x warm eten en we mochten drinken wat we maar wensten. Ook hadden we een scherm voor onze neus met allerlei nieuwe films en series. De lange zit viel me echt reuze mee.

Eenmaal in China merk je direct dat je een buitenlander bent. Je (en vooral ik met lang blond krullend haar) wordt heel erg aangestaard en kijken je na. Ze behandelen je als een bekendheid en ze noemen me vaak piàoliang (= mooi) of mêi nû (=schoonheid). Ik voel me daardoor best wel opgelaten als ik op straat loop. Ook de Chinese vrouwen zien je als een westers voorbeeld. Veel mensen willen met je op de foto.
Daarnaast merk je ook heel goed dat hier heel veel arme mensen leven. Ik als westerse ben hier erg rijk. Drinken kost hier ongeveer 20 eurocent en een warme maaltijd (een groot bord met zoveel rijst als je wilt) kost ongeveer 10 yuan (1 euro) Ook andere spulletjes kosten geen drol hier.

We moesten meteen toen we aankwamen in onze dorm (studentenkamer) een hoop dingen gaan regelen. We waren erg moe, het was verschrikkelijk koud en moesten veel van de ene plek naar de andere plek sjokken. Je moet in China erg veel formulieren met bijbehorende pasfoto's invullen. Ik heb al 10 pasfoto's in moeten leveren. We hebben een Chinese simkaart aangevraagd. Mijn nummer is 15677330047. Ook moesten we van de ene locatie naar de andere locatie om bijvoorbeeld schoolboeken te kopen, schoolgeld te betalen of ergens anders ons schoolrooster op te halen. Ik heb elke dag maar les tot 12 uur, behalve op woensdag tot 4 uur.
Ook was een bezoek aan het politiebureau nodig, vraag me niet waarom maar daar hebben ze ook een foto van ons genomen.

Maandag aangekomen en woensdag begonnen we met onze eerste Chinese lessen. De lessen deze week waren erg leuk (ja echt), maar vooral veel herhaling. Ik heb vooral veel moeite met de uitspraak van woorden, want die lijken zoveel op elkaar. Voor je het weet zeg je paard tegen de winkeljuffrouw ofzoiets haha. Flink veel oefenen dus!

Deze week zijn we na de lessen de buurt en de stad Guilin gaan verkennen. De mensen zijn erg vriendelijk en verlegen. Ze spreken geen woord engels, wat sommige dingen erg lastig maakt. Je kunt nog niet eens chicken, fish of beef bestellen want dat verstaan ze gewoon niet. De woorden die je moet weten voor te bestellen heb ik dus een beetje uit mijn hoofd geleerd, erg moeilijk!! Ze eten hier sowieso 2x per dag warm (rijst of noodles) en kennen helaas geen salades of brood. Er is heel erg veel raar eten te bestellen en het eten wordt een beetje onhygiënisch bewaard of bereid. Een kok ving zijn nies op in de lepel waarmee hij door mijn eten roerde. Verstand op 0 en gewoon eten, alhoewel ik vandaag wel een klein beetje verkouden ben...

Wat me opviel is dat er erg veel mensen op straat lopen overdag. Ook zijn er erg veel (super lieve) kindjes, die allemaal een snee uit hun broek hebben om gemakkelijk hun 'boodschap' te kunnen doen. Toen we over straat liepen ging er gewoon een kindje op straat poepen, beetje vreemd.........

Onze dorm is erg simpel. Het heeft een beetje een gevangenis stijl haha. Maar, Rianne en ik hebben ons best gedaan om het wat op te fleuren door leuke stickers op te plakken en andere dingetjes. Gelukkig hebben we (als enige gebouw op deze campus) een soort van verwarming want de temperatuur verschilt heel erg van de ene op de ander dag.

De eerste week is even wennen, maar ik weet zeker dat ik een hele leuke tijd ga beleven hier. De leraressen zijn echt super aardig en er zijn heel veel studenten met wie je kunt kletsen en zij vragen je mee iets leuks te gaan doen. Vanavond gaan we uit eten in een restaurant, morgen gaan we naar een karaoke bar en zondag ga ik met een Indonesische jongen mee naar een Boeddhistische tempel down town. Voor de rest moet er natuurlijk ook nog gestudeerd worden haha.

Tot nu toe heb ik alleen maar internet in de lobby, maar als het goed is (Chinezen zijn het tegenovergestelde van punctueel dat heb ik nu al gemerkt) komt volgende week de WiFi op onze kamer. Ik heb nog veel meer te vertellen maar ik zal wat bewaren voor de komende maanden haha!

Ik houd jullie op de hoogte!

Zàijiàn! Ruth

  • 21 Februari 2014 - 09:06

    Valentina:

    Leuk om te lezen nummer. Moet er nog een kengetal voor je nummer?
    Geniet ervan.
    xxxx

  • 21 Februari 2014 - 09:19

    Michelle:

    Goed om te horen dat je een fijne vlucht hebt gehad en veilig aangekomen bent! Haha die eerste ervaringen zijn altijd wennen hè, maar zoals je al zegt jij gaat daar zeker een geweldige tijd beleven! We kijken uit naar je avonturen. Geniet ervan meid ! Dikke kus uit Nederland

  • 21 Februari 2014 - 09:57

    Karel En Maria:

    Hee live dochter, wat leuk om zo'n uitgebreid reisverslag te kunnen lezen. Fijn dat je iedereen een beetje op de hoogte houdt van het reilen en zeilen in China. Ik ben benieuwd wat je in je eerste weekend gaat beleven in Guilin. Ik hoop dat de on schijnt! Dikke kus van mama

  • 21 Februari 2014 - 11:18

    Siwan:

    Ruthie..!! Wat n avontuur nu al.
    Wat zul je met veel mooie herinneringen terug
    komen. Ik kan me helemaal voorstellen dat
    je in sommige gevallen je verstand echt op 0 moet
    zetten haha! Geniet ervan meissie!
    X S

  • 21 Februari 2014 - 13:15

    Lianne:

    Heee schatje,
    Aaah leeuk om al een verslagje van je te lezen, krijgen we toch een beter beeld bij! Fijn dat alles goed is gegaan, en je al je plekje hebt gevonden!! Is wel goed voor je zelfvertrouwe om daar ff al die complimente te vange hahah!! Geniet er maar van;) En idd bij die andwre dinge niet teveel nadenken!! Veel plezier nog chicky!! Dikkekuss

  • 21 Februari 2014 - 17:36

    Simone:

    Lieve schat!

    Als iemand een kamer moet opfleuren, dan ben jij het wel! Zie het al helemaal voor me, super knus.. jij kan van een gevangenis nog wel een party-oord maken haha! Leuk om te lezen hoe je daar leeft en wat je daar doet. En de eerste week is super logisch dat je moet wennen, maar het gaat inderdaad echt een top tijd worden!! Geniet van elk moment want de tijd vlieeeeeeeeeeegt!

    Kijk weer uit naar je volgende verhaaltje, dikke kus Sis!

  • 22 Februari 2014 - 00:59

    Nel:

    Hoi Ruth,
    Wat een mooi verhaal over je eerste ervaringen in China. Je gaat er vast en zeker een heel bijzondere tijd tegemoet. Geniet van de andere wereld daar en we volgen je,
    liefs van Sjaak en Nel

  • 23 Februari 2014 - 18:55

    Toos:

    Hoi Ruth

    Fijn dat het zo goed bevalt daar in China. Maak er een leuke tijd van. Geniet er maar van en we zijn benieuwd wat je er verder nog allemaal mee zult gaan maken, houw ons op d hoogte.

    groetjes liefs Toos en René


  • 24 Februari 2014 - 18:14

    Sjaan:

    Hey Ruth

    Wat een ervaringen al in die korte tijd dat je daar bent.
    Geniet er maar met volle teugen van.
    We zijn benieuwd wat je daar nog allemaal meer mee gaat maken.

    Groetjes Sjaan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Guilin

Ruth

Vanaf 16 februari 2014 zit ik 5 maanden in Guilin, China. Ik ga hier de minor Taal en Cultuur volgen. Graag houd ik al mijn vrienden, familie en kennissen op de hoogte van mijn avonturen.

Actief sinds 29 Jan. 2014
Verslag gelezen: 491
Totaal aantal bezoekers 3196

Voorgaande reizen:

16 Februari 2014 - 04 Juli 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: